Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verbal

Uttalande 2025-09-28

Dnr 25-154

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verbal

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Ärendet lämnas utan åtgärd

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Verbal trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Verbal har uppgett att en medarbetare hos en återförsäljare till dem ringt till en konsument vars uppgifter kommer från Verbals leverantör av marknadsdata. Medarbetaren har sedan på eget bevåg, efter samtal med personen i fråga, sökt upp telefonnumret på en publik hemsida och funnit ett telefonnummer som medarbetaren ringt till, vilket då är anmälarens telefonnummer som är registrerat hos NIX.

Enligt Verbals riktlinjer vad gäller telemarketing så är det inte tillåtet att hämta telefonnummer från källor som är utanför deras dialersystem. Vidare så beklagar Verbal över situationen och uppger att det är beklagligt, och att de ser allvarligt på situationen då de ständigt arbetar med rutinförbättringar för att arbeta inom rådande lagar och regler.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

Av underlaget framgår att Verbal har tydliga och fungerande rutiner för att säkerställa att personer som är registrerade hos NIX inte blir kontaktade. Av underlaget framgår vidare att det i förevarande fall varit fråga om en enskild medarbetare hos en återförsäljare till Verbal som agerat utanför sitt uppdrag och på eget initiativ uppsökt och kontaktat anmälarens telefonnummer. Det är även varit en engångsföreteelse, där Verbal påtalar att dem ständigt arbetar med rutinförbättringar och beklagar sig för denna engångsföreteelse.

I förevarande fall har Verbal lämnat en rimlig redogörelse för vad som skett. Det har också vidtagits åtgärder till följd av det inträffande. NIX-nämnden anser att det finns skäl att inte hålla Verbal ansvarigt för den överträdelse av 21 § marknadsföringslagen som skett. Ärendet lämnas utan åtgärd.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Telemarketing Friade Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.