Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Verisure AB

Uttalande 2025-09-28

Dnr 25-155

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Verisure AB

Frågeställning:

Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon

NIX-nämndens beslut:

Verisure AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig det

Anmälarens uppgifter 
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Verisure AB trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.

Företagets uppgifter 
Verisure AB har uppgett att anmälarens telefonnummer inte finns i Verisures kunddatabas, vilket kan bero på att kunden tidigare har kontaktat Verisure för att begära radering av telefonnummer eller att anmälaren råkat uppge ett felaktigt telefonnummer.

Vidare så har Verisure inte uppgett någonting annat.

NIX-nämndens bedömning 
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.

I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.

I Verisures yttrande finns det ingen förklaring till varför Verisure har kontaktat anmälaren eller någon annan förklaring till hur detta kan ha skett, förutom anmälarens telefonnummer inte finns i deras kunddatabas. Verisure har inte heller vidare angett att de tänker ta några åtgärder för att förhindra framtida telefonsamtal.

NIX-nämnden finner mot bakgrund av detta att Verisure AB har brutit mot 21 § marknadsföringslagen genom att ringa en konsument i marknadsföringssyfte som tydligt motsatt sig sådan kontakt.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens jurist, i ärendet förordnad som sekreterare.

NIX-nämnden

Paulina Svensson, Sekreterare


2025 Telemarketing Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.