Ärenden
HusmanHagberg Norrköping
Uttalande 2025-09-12
Dnr 25-158
Anmälare:
En konsument
Motpart:
HusmanHagberg Norrköping
Frågeställning:
Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt
NIX-nämndens beslut:
Anmälan lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från HusmanHagberg Norrköping trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.
Företagets uppgifter
HusmanHagberg Norrköping har uppgett att de ber om ursäkt för incidenten och kommer att vidta alla åtgärder som behövs för att det inte ska ske igen. Aktuella mäklaren har även bett om ursäkt till konsumenten vid två tillfällen.
NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.
Av underlaget i ärendet framgår att HusmanHagberg delat ut oadresserad reklam till en konsument vars brevlåda varit försedd med en Nej Tack-skylt. Mot bakgrund av att incidenten förefaller vara en engångsföreteelse och ett avsteg från HusmanHagberg Norrköpings rutiner bedömer emellertid NIX-nämnden att det finns skäl att inte hålla HusmanHagberg Norrköping ansvariga för det inträffade. Anmälan lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare