Till sidans huvudinnehåll

Ärenden

Svensk Direktreklam

Uttalande 2025-09-20

Dnr 25-159

Anmälare:

En konsument

Motpart:

Svensk Direktreklam

Frågeställning:

Utdelning av oadresserad reklam till hushåll som undanbett sig sådan genom Nej Tack-skylt

NIX-nämndens beslut:

Svensk Direktreklam har brutit mot 21 § marknadsföringslagen då företaget delat ut oadresserad reklam till en konsument som tydligt motsatt sig detta

Anmälarens uppgifter

Anmälaren har uppgett att denne mottagit oadresserad direktmarknadsföring från Svensk Direktreklam trots att denne med en Nej Tack-skylt på sin brevlåda visat att denne inte vill ha oadresserad reklam.

Företagets uppgifter
Svensk Direktreklam har uppgett att de är mycket noggranna med att följa de etiska regler som finns i branschen, där respekt för Nej Tack-skyltar är en av de viktigaste dekalerna. Trots detta händer det vid enstaka tillfällen incidenter där någon av utdelarna delat ut reklam till ett hushåll trots att hushållet undanbett sig reklam. Orsaken är oftast att utdelaren är ny och har missuppfattat sina instruktioner, eller helt enkelt i brådskan inte observerat Nej Tack-dekalen.

Vad gäller detta specifika ärende så kan det konstateras att missen beror på den mänskliga faktorn, vilket de ber om ursäkt för och Svensk Direktreklam förhåller sig mycket noga till vikten av att undvika denna typ av misstag framöver.

NIX-nämndens bedömning
Oadresserad direktmarknadsföring trots Nej Tack-skylt
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som har en s.k. Nej Tack-skylt på dörr/brevlåda eller motsvarande anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden genom oadresserad reklam.

Av underlaget i ärendet framgår att anmälaren har mottagit oadresserad direktreklam från Svensk Direktreklam trots att hushållet haft en tydlig Nej Tack-dekal. Mot bakgrund av detta bedömer NIX-nämnden att Svensk Direktreklam har agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen, även om nämnden har förståelse för att enstaka misstag kan ske.

Med detta uttalande är ärendet avslutat.

Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.

NIX-nämnden

Mattias Grundström, Sekreterare

2025 Oadresserad direktreklam Fällda Avgjorda ärenden
Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Nix-telefon använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.