Ärenden
Telenor Sverige AB
Uttalande 2025-10-31
Dnr 25-164
Anmälare:
En konsument
Motpart:
Telenor Sverige AB
Frågeställning:
Marknadsföring via telefon till konsument vars telefonnummer fanns i spärregistret NIX-Telefon
NIX-nämndens beslut:
Ärendet lämnas utan åtgärd
Anmälarens uppgifter
Anmälaren har uppgett att denne har blivit uppringd av Telenor trots att dennes telefonnummer är registrerat i spärregistret NIX-Telefon.
Företagets uppgifter
Telenor har angett att de tagit kontakt med anmälaren i marknadsföringssyfte i enlighet med gällande regler. Ägaren av det aktuella mobilnumret har en kundrelation till Telenor med ett fast bredband, och det är alltså kundens sambo som använder det aktuella telefonnumret och därmed gjort anmälan.
Telenor anger vidare att de alltid kontrollerar att deras kunder inte avsagt sig telemarketing direkt till Telenor i interna spärrlistor. I detta enskilda fall så har det inte funnits någon notering om sådant önskemål från kund sedan tidigare. Med anledning av den anmälan som gjordes till NIX-nämnden så har det blivit noterat att kund inte vill bli kontaktad för telemarketing och blivit spärrad, och detsamma gäller för dennes sambo.
NIX-nämndens bedömning
Direktmarknadsföring via telefon till konsumenter i spärregistret NIX-Telefon
Enligt 21 § marknadsföringslagen är det inte tillåtet att rikta direktmarknadsföring till enskild konsument om denne tydligt motsatt sig detta. Personer som anmält sina telefonnummer till spärregistret NIX-Telefon anses i lagens mening tydligt ha motsatt sig att ta emot marknadsföringserbjudanden per telefon.
I reglerna för NIX-Telefon anges undantag där det är tillåtet att kontakta konsumenten trots anmälan till spärregistret. Ett sådant undantag är när det föreligger ett etablerat kundförhållande (ingånget avtal) mellan marknadsföraren och konsumenten och samtalet avser erbjudanden om samma typ av varor eller tjänster. Ett kundförhållande ska normalt anses bestå upp till 12 månader efter det att avtalsförpliktelserna fullgjorts. Ett annat undantag är när konsumenten lämnat sitt uttryckliga medgivande till att bli kontaktad.
I detta aktuella fall så har ägaren av det aktuella telefonnumret en pågående kundrelation till Telenor men en närstående person (anmälaren) använder telefonnumret. Telenor har vidare kontrollerat kring huruvida kunden har avsagt sig telemarketing i Telenors interna spärrlistor, där det inte finns någon notering om sådant önskemål från kund sedan tidigare.
Telenor har således sökt kontakta ägaren av numret inom ramen för ett etablerat kundförhållande och företaget har därför inte agerat i strid med 21 § marknadsföringslagen. Ärendet lämnas utan åtgärd.
Med detta uttalande är ärendet avslutat.
Detta uttalande har avgivits av nämndens sekreterare.
NIX-nämnden
Mattias Grundström, Sekreterare